Historiaa

Emme väitä olevamme yksin oikeassa – mutta haluamme, että jokaisella yksilöllä on oikeus olla oikeassa. Emme väitä olevamme ainoa poliittinen vaihtoehto, mutta haluamme, että Sinulla on vaihtoehtoja” -Vaajakosken kansallisseura ry, tiedote n:o 4/1976 -

Jyväskylän kokoomus ry:n (ent. Jyväskylän maalaiskunnan kokoomus ry) juuret ulottuvat vuoteen 1948, jolloin Jyväskylän maalaiskunnan kokoomus ry ensimmäisen kerran perustettiin. Ajan kuluessa yhdistyksen vaikutusalueella on toimineet Vaajakosken kokoomus ry, Palokan kokoomus ry sekä Tikkakosken kokoomus ry sekä kaksi nuorisojärjestöä. Vuonna 2003 yhdistys palasi juurilleen Jyväskylän maalaiskunnan kokoomus ry:ksi.  Vuonna 2009 alusta kuntaliitoksien yhteydessä yhdistys muutti nimensä Jyväskylän kokoomus ry:ksi.

Vaajakosken kansallisseuran tiedotuslehti vm. 1974.
Historian havinaa. Kuvasta löytyy monta tuttua kasvoa, mm. presidentti Sauli Niinistö.

Yhdistys on julkaissut 21.4.2012 historiikin "Sinivalkoinen maalaiskunta - yhtenäinen Jyväskylä", joka kuvaa maalaiskunnan sinistä historiaa aina vuodesta 1919 alkaen kuntaliitokseen asti. Historiikki on yhdistyksen varainkeruutuote ja on mahdollista ostaa nettitilauksena täältä. Kirjoja myy myös Puttipaja / design puoti Wanha Paja osoitteessa Naissaarentie 1, Vaajakoski.